”Rolf-Göran Bengtsson – vem fan är det…? […] Men ändå; det är ju hästen som borde ha fått priset.”

 Mitt förra blogginlägg handlade om en tjejdominerad och bortprioriterad sport, och jag tänker idag fortsätta på ridsportstemat. Citatet ovan är inte taget från vem som helst, det är från sportkrönikören Lasse Anrell som igår kommenterade Jerringpriset i Aftonbladet. Det finns något väldigt osmakligt i det förakt för ridsporten som Anrells krönika dryper av. Att rida är för honom ingen sport, det är ju hästen som gör allt jobb. Det blir lite mer osmakligt av det är en äldre man som visar det föraktet för en sport som så starkt domineras av unga tjejer. Förutom att Anrells krönika är osmaklig är den också djupt okunnig.

Jag kan inte rida särskilt bra, men jag har testat. Det är häftigt och rätt läskigt. Det är svårt. Det kräver skicklighet. Tjejer med ridbakgrund är överrepresenterade i de beslutsfattande rummen, och den handlingskraft man utvecklar i stallet har fascinerat forskare . Ridning är långt mycket mer än som Anrell antyder, en bra häst.

Jag vet att ridning kräver skicklighet, styrka, mod och fysik. Anrell verkar lika övertygad om att så inte är fallet. Så jag tänkte passa på att skicka iväg en liten utmaning till sportkrönikören som inte tycker ridsport är sport:

Jag utmanar dig Lasse Anrell att rida med mig någon gång under våren.

Jag är flexibel kring exakt tidpunkt. Vi kan testa att galoppera, trava och kanske hoppa. Sen kanske vi kan slippa fler krönikor om att ridning inte är sport.

Fler har reagerat på Anrells omotiverade förakt: Gunilla Falk, Catrin Egerforsm.fl.

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad

7 thoughts on “”Rolf-Göran Bengtsson – vem fan är det…? […] Men ändå; det är ju hästen som borde ha fått priset.”

  1. Jag vill poängtera,efter 45 år i pressen att Anrell sällar sig till dom otaliga och korkade ”sportjournalister”,som härskar på många tidningar.Han verkar ju knappast tillhöra dom mer begåvade.Hästsport är betydligt mer än att sparka på en boll,och framför allt så är det en krävande ,men framför allt den enda jämnlika sporten.

  2. Rolf-Göran Bengtsson är väl ingen ung tjej! Dessutom är hästhoppning inte någon bred och folkkär idrott som attraherar massorna till skillnad mot t ex fotboll och skidåkning. Hästhoppning brukar regelmässigt ha 0 % tittare när SVT sänder (tittarna är så få att de understiger gränsen för statistisk mätbarhet). Däremot så är det en väl organiserad överklassport med en stark lobby – därav Jerringpriset.

    1. Ridning är bevisligen en av de mest utövade sporterna i Sverige. Det är dessutom en enorm tjejidrott. Trots det får den en bråkdel av uppmärksamheten som till exempel fotboll får.

      Vad tittarsiffror har med Rolf-Göran Bengtssons prestation som tävlingsryttare att göra har jag svårt att se?

  3. Ja, det är roligt att han sätter sig på hästryggen.

    Men hylla honom i Globen tycker jag vi kan vänta med tills han erkänt sitt misstag och blivit ridsportens förkämpe.

Kommentarer inaktiverade.