Inte riktigt i stil med proffsen – Första aktiviteten i 50-turnén

Mitt i partiets kris och parallellt med att min partiordförande på en presskonferens meddelade sin avgång drog jag igång min 50-turné, alltså min idrottsturné genom Stockholm. Första aktiviteten blev badminton.

Swedish International Stockholm håller just nu på i Eriksdalshallen i Stockholm, jag kom dit mitt under pågående kvartsfinaler. Det är fantastiskt att en så stor erkänd tävling på europeisk nivå hålls i Stockholm. Utmaningen är enligt de ansvariga att få arrangemanget att gå runt och frågan är om inte staden skulle kunna göra mer för att underlätta tävlingen. Det är ju helt i linje med evenemangsstaden Stockholm att se till att europeiska tävlingar som denna kan hållas här.

Detta bildspel kräver JavaScript.

I pausen mellan kvartsfinalen och semifinalen fick jag chansen att testa spelet. Badminton är ju verkligen en folksport så jag trodde, som säkert många andra, att spela badminton är just det som man gör när man står på stranden eller på en gräsplätt med racket och plastboll och försöker hålla bollen i luften. Jag insåg snabbt att badminton är precis lika svårt som alla andra sporter. 10 minuter in i spelet var jag helt svettig. Men det var fantastiskt roligt och jag förstår verkligen att badminton är bra ur friskvårdsperspektiv. Man rör på sig och sträcker ut ryggen, men eftersom boll och racket är så lätta blir det ändå ingen belastning för ryggen!

Ps. Om du vill se hur det såg ut när jag testade badminton så kan du se en liten filmsnutt här.

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad