Tillbaka på isen, denna gången med en världsmästare! – Femte aktiviteten

Igår ägde femte aktiviteten i 50-turnén rum på Östermalms IP, denna gång var det hastighetsåkning som gällde. Sist jag testade på skridskor (i Vasaparken) slutade det med att en person bröt armen, men denna gång hade jag tre riktiga experter med mig: Världsmästaren i hastighetsåkning Göran Claeson, Nils Larsson från Svenska skridskoförbundets styrelse och Einar Tilfors ordförande i Stockholms skridskoseglarklubb SSSK så jag och Carina var i tryggt sällskap när vi åkte runt på skridskobanan.

Hastighetsåkning och långfärdsåkning är verkligen helt fantastiska motionsformer och passar utmärkt som spontanidrott, så länge det finns tillgång till is! Skridskoalliansen i Stockholm har länge kämpat för att det ska vara möjligt att träna under hela vintern i Stockholm (precis som det är i många andra Europeiska länder som t.ex. Norge och Nederländerna). Senast i december skrev de en debattartikel om detta i DN Sthlm. Jag tycker att idrottsnämnden i Stockholm borde möjliggöra detta.

Det enda negativa med gårdagens, i övrigt fantastiska, upplevelse var att det på två ställen var riktigt dålig is och väldigt lätt att ramla om man råkade fastna i ett hål. Rimligen måste det vara ett allt för svagt kylaggregat om isen inte tål någon sol alls.

Utvecklingspotential, tre konkreta punkter:

  • Investera i ett aggregat som verkligen klarar nedkylningen!
  • Frys isbanan på Östermalms IP redan i november
  • Se till att det skapas möjlighet för skridskoåkning i den nya bandyhallen som ska byggas i Stockholm

Detta bildspel kräver JavaScript.

Förutom att hastighetsåkning och långfärdsåkning är fantastiska idrotter eftersom man är ute i naturen och är enkla att ha som spontanidrott så tycker jag att det är inspirerande att tjejer och killar tränar tillsammans. Fler idrotter borde lära av skridskoåkningen och badminton! Jag tror att det är bra för barn och ungas utveckling att träna på ett sätt som stimulerar individuell utveckling och inte är könsnormativ.

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad