Enorm kroppskontroll och mycket släpande – åttonde aktiviteten

I förra veckan var det dags för åttonde aktiviteten i 50-turnén, då testades gymnastik hos SOL-flickorna i Brännkyrkahallen. Dagen efter beslutade den borgerliga majoriteten i Stockholms allmännyttiga bostadsbolag att sälja stora delar av bostadsbeståndet och därför har jag inte hunnit rapportera från aktiviteten förrän nu.

Först och främst så är jag enormt imponerad av alla de duktiga gymnasterna i SOL-flickorna. Sällan har jag sett människor med sådan styrka och enorm kroppskontroll. Efter debatten kring gymnastik, gymnaster och tränare som varit den senaste tiden har jag, som säkert många andra, undrat lite över hur kulturen inom gymnastiken är. Alla tjejer jag pratade med uttryckte stor lycka över sporten och träningarna och tränarna gav ett väldigt bra intryck. Jag hoppas att gymnastikförbundet tar till sig av den kritik som uppkommit och säkrar att den positiva kultur som verkar råda i SOL-flickorna blir norm i alla gymnastikföreningar!

Själva gymnastiken visade sig vara lika svår som den såg ut så det blev inga volter för min del, men det var roligt att få testa på att balansera på bommen och svinga i barren! Jag har tidigare skrivit om situationen för gymnastikföreningar i Stockholm och hur de tvingas lägga dyrbar träningstid på att släpa fram och tillbaka utrustning eftersom det saknas ändamålsenliga hallar i Stockholm. I princip en timme går åt till att plocka fram och tillbaka redskapen.

Utvecklingspotential:

  • Bygg ändamålsenliga gymnastikhallar i Stockholm!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Gymnastikförbundet och SOL-flickorna skriver om besöket på sina hemsidor.

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad

2 thoughts on “Enorm kroppskontroll och mycket släpande – åttonde aktiviteten

  1. Situationen är likadan i många av landets kommuner och många gymnastikföreningar skulle önska att det fanns ändamålsenliga hallar där tid inte behöver gå åt till att släpa redskap.

Kommentarer inaktiverade.