Pålsundet, stans mest fotade vy? – Heleneborgs båtklubb

Ibland slår det mig starkt hur vackert Stockholm är och vilken möjlighet vi har att faktiskt vara en stad i världsklass mycket tack vare vår fantastiska natur. Jag hade en sådan stund när vi i förra veckan besökte Heleneborgs båtklubb på Långholmen.

De bedriver ett fantastiskt miljöarbete i föreningen och ligger idag före stadens och Sveriges miljöbestämmelser. Förhoppningsvis kommer de under säsongen att kunna anlägga både en spolningsplatta och en toatömningsstation!

Jag har länge haft bilden av att båtlivet i en storstad endast är till för dem med mycket pengar. Hos Heleneborg förstod jag att det inte måste vara så. I en båtklubb med låg avgift finns det alltid någon som vet hur man kan fixa en liten skavank på båten. Det är ett oerhört värde för Stockholm att vi har den här typen av båtliv, som inte kräver en välfylld plånbok utan där det räcker med ett genuint intresse.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag tror att det vore värdefullt både för oss Stockholmare och för båtklubben om vi kan bygga ut bryggan längs söder mälarstrand så att ytterligare några klubbmedlemmar kan ha en båt i föreningen och att vi kanske kan få några gästbryggor också!

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad