Stockholm – Europas elfte Fairtrade capital?

Det finns runt om i världen över 1000 städer som genom att bli Faitrade-diplomerade städer har förbundit sig att arbeta lokalt för ett globalt ansvar. I Europa finns idag 10 Fairtrade capitals, det vill säga huvudstäder som har diplomeringen Fairtrade city. Oslo och Köpenhamn är två av de 10, Paris och London är två andra.

Stockholm är inte en Fairtrade capital och den styrande majoriteten har hittills inte visat någon vilja alls att påbörja ett initiativ för att förändra den saken. Därför skrev jag i höstas en motion till Stockholms kommunfullmäktige om att Stockholm ska bli en fairtrade city och en av Europas fairtrade capitals. Hittills har jag inte sett eller hört något om hur det går med motionen. Jag hoppas att den borgerliga majoriteten i Stockholm ska göra som den borgerliga majoriteten i Järfälla gjorde för ett tag sedan, och säga ja. Jag är dock rädd att de ännu en gång, som de gjorde när en socialdemokratisk kollega föreslog samma sak 2008, ska säga nej.

Jag har svårt att förstå det motstånd den borgerliga majoriteten i Stockholm visat upp mot att arbete med rättvis handel och hållbar konsumtion. I en global värld måste vi lokalt ta globalt ansvar, för de produkter vi handlar om kommer ofta inte från Stockholm, Sverige eller ens Europa. Att jobba med fairtrade är ett sätt att på ett systematiskt sätt arbeta med rättvis handel och hållbar konsumtion, både för oss som individer men också för oss som kommun.

Jag har en idé om hur jag ska få de borgerliga i Stockholm att se allt det positiva i att jobba med rättvis handel och i att bli en Fairtrade city. Jag tänker helt enkelt lyfta 10 inspirerande exempel på hur andra städer jobbar med fairtrade, och hoppas att Sten Nordin och hans medarbetare låter sig inspireras så att Stockholm kan bli Europas elfte Fairtrade Capital.

Skriv under namninsamlingen för att göra Stockholm till en Fairtrade City här!

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad