Göteborg – Fairtrade på festivalen

Göteborg är en Fairtrade City sedan maj 2011. Jag tog mig friheten att höra av mig till kollegorna i Göteborg för att fråga hur de arbetar med Fairtrade och vad som varit nyckeln till framgång. De lyfter själva att en nyckel för att kunna arbeta med Faitrade city på riktigt, för att inte nöja sig med de första kraven utan hela tiden bli lite bättre än minimikraven, är en avsatt budget. Det gör att de har råd att ha en samordnare som jobbar enbart med faitrade-frågorna, en garant för att rättvisefrågorna inte ska hamna i skymundan.  

Precis som de flesta Faitrade cities jobbar Göteborg med Fairtrades egna events (såsom Fairtrade challange som jag skrev om när det var i höstas). Men vad som kanske är viktigare är att Göteborg jobbar för att göra faitrade till en integrearad del av de events och festivaler som varje år genomförs i Göteborg. I år är fokus på Göteborg International Film Festival samt HBTQ-festivalen under sommaren, där man arbetar med att få så många som möjligt av de produkter som säljs att vara rättvist producerade. Vill man gå på fairtrade-festival är det kanske just Göteborg som gäller i år, ett koncept jag gärna ser att vi i Stockholm kan ta till oss och jobba vidare med. Läs mer om Göteborg som Fairtrade city här!

Detta är det 3:e av mina 10 inspirerande exempel på hur andra städer jobbar med fairtrade. Tanken är att Sten Nordin och hans medarbetare låter sig inspireras så att Stockholm kan bli Europas elfte Fairtrade Capital.

Skriv under namninsamlingen för att göra Stockholm till en Fairtrade City här!

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad

3 thoughts on “Göteborg – Fairtrade på festivalen

  1. Inte alls.
    Detta skall jag motarbeta till 100 % vad gäller Stockholm.
    Inga tvångsideologiska förslag!

      1. Med det menar jag att kräva att ALLA skall ha så många som möjligt av de produkter som säljs att vara rättvist producerade, tex på festivaler.
        Då skulle tex festivaler i Tensta, Rinkeby m fl förorter aldrig bli av.

Kommentarer inaktiverade.