Jag vill också kunna cykla till pendeln!

Idag skriver Tomas Rudin på sin blogg om att han och Ulla Hamilton (M) fått ett förslag från JC Decaux om hur de skulle kunna bygga ut lånecykelsystem i hela Stockholm. Det vore en fantastisk utveckling om även vi ytterstadsbor (eller förortsbor om man föredrar den beteckningen) skulle kunna låna en cykel vid t-banestationen och cykla iväg till nästa. Exempelvis på blåa linjen vore det guld värt när man vill ta sig t.ex. mellan Rinkeby och Kista eller Rinkeby och Bromsten att kunna låna en cykel och cykla tvärs över Järvafältet eller Spångadalen.

Rent personligt har jag länge drömt om att kunna låna en cykel hemma i Tensta och cykla till pendeltågsstationen i Spånga utan att behöva bekymra mig om att jag måste tillbaka till Spånga och hämta cykeln på kvällen!

Samtidigt kan man återigen läsa om hur den borgerliga majoritetens så kallade cykelmiljard inte återfinns i Stockholms stads budget! Denna gång är det Daniel Helldén (Mp) som spräcker hål på bubblan på Stockholmsdebatt. Jag funderar mycket över vad man egentligen får säga i politiken. Det ter sig för mig helt absurt att borgarrådet Ankersjö (C) m.fl. kan orera om sin cykelmiljard utan att alls kunna uppvisa den i faktiska pengar i stadens budget.

Stockholm är i desperat behov av en mera fungerande cykeltrafik. Det kräver både stora investeringar i cykelvägar, övergångsställen som ger smidig framkomlighet och betydligt fler cykelparkeringar. Kompletterat med ett välfungerande lånecykelsystem skulle Stockholm på allvar kunna ställa om mer till miljövänligt pendlande, så sluta vänta: Släpp lånecykelmarknaden fri och gör det möjligt även för oss ytterstadsbor ta lånecykeln till jobbet/vännen/kollektivtrafiken!

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad