Två musketörer med mycket träningsverk – 21:a aktiviteten

Den 21:a aktiviteten i 50-turnen blev ett fäktningspass hos FFF. På deras hemsida kan man läsa att ”som fäktare har du möjlighet att utveckla din snabbhet, koordination och kondition”. Detta var helt klart en av de tuffaste aktiviteterna jag varit med om. Vi deltog på ett pass under en av deras nybörjarkurser som inleddes med en halvtimme hård styrketräning. Därefter fick vi nöta teknik i en halvtimme och avsluta med en fäktningsmatch.

Efteråt kan jag konstatera två saker: Fäktning är fantastiskt roligt och fäktning är otroligt svårt! Jag förstår verkligen att det krävs år av nötande för att verkligen få in tekniken. Jag förstår också varför fäktare får så stilig hållning. Det jag kommer minnas mest från denna aktivitet (förutom den brutala träningsvärken i ljumskar och bröstmuskler) är dock alla trevliga fäktare. Både de två tränarna/ledarna och de andra deltagarna var fantastiskt välkomnande och tålmodiga. Möjligheter för vuxna att vara nybörjare och få motion på ett glädjefyllt sätt måste vara ett av de effektivaste sätten att förbättra folkhälsan! 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad