Avgiftsfri simundervisning – 27:e aktiviteten

Efter lite sommaruppehåll har jag nu dragit igång 50-turnén igen. 50 olika idrottsaktiviteter ska testas i Stockholm under 2012. Drygt hälften är genomförda!

Med tanke på min ilska över hur Edholm (Fp) försöker frånsäga sig ansvar för att klassbakgrund och var man bor påverkar huruvida man kan simma samtidigt som hon gjort det dyrare för Stockholms skolor att köpa simundervisning av staden kändes det lämpligt att 27:e aktiviteten blev just en simlektion.

Vi kontaktade en simtränare som jag tränat med tidigare och begav oss till Eriksdalsbadets utebassäng för en lektion i frisim. Utebassängen på Eriksdalsbadet är fantastisk, den är hela 50 meter vilket gör att man verkligen hinner öva på armtag och bentag innan det är dags att vända. Jag har testat frisim tidigare, men den andra personen som var med under lektionen var nybörjare, efter individuell genomgång och en timmes tragglande behärskade hen frisimmet. Det är självklart individuellt hur snabbt det går att lära sig olika saker och det gäller även simning, men det faktum att hen hade god vattenvana redan innan lektionen påskyndade förmodligen inlärningen. Därför vore det bra om barn redan i förskolan får möjlighet att gå och simma med sina förskolelärare eller med simlärare och öva upp vattenvanan. På så vis blir det inte lika svårt att lära sig att simma när det är dags för simskola.

Efter 1000 meter frisim (1800 meter simning totalt) var jag rätt mör, men glad. Det är en oerhörd glädje att känna sig trygg i vattnet, en glädje som jag vill att alla ska få känna!

Utvecklingspotential:

  • Ge barn vattenvana redan i förskolan
  • Säkerställ att alla skolor i Stockholm har råd att prioritera simskolan så att alla lär sig simma
Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad

One thought on “Avgiftsfri simundervisning – 27:e aktiviteten

Kommentarer inaktiverade.