50-turnén goes Brunnsviken – 29:e aktiviteten

Idag har jag träningsvärk på ovana ställen, i axlarna och i sidan av ryggen. Igår gav sig 50-turnén nämligen ut på vattnet! Hos Brunnsvikens kanotklubb testade vi att paddla. Klubben har två delar, dels sin egen verksamhet med både motionärer och tävlande och dels uthyrningen av kajaker och kanadensare. Den sistnämnda finansierar i princip den första, vilket såklart är en fantastiskt möjlighet för klubbens medlemmar.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vi hyrde varsin kajak och gav oss ut på vattnet. Det var en helt underbar dag att paddla på och jag måste erkänna att jag ångrade bittert att jag inte hade badkläderna med mig. Återigen påmindes jag om hur fantastiskt det är med Stockholms närhet till vattnet. Vilken enorm möjlighet till fridfullt och samtidigt (om man vill) fysiskt utmanande friluftsliv vi har!

Paddling är fantastiskt som motionsform eftersom man kan hålla på i princip hur länge som helst. Vill man ha en fysisk utmaning är det inget problem att få det (jag har som sagt var träningsvärk) men det går att paddla lugnt och försiktigt så att det blir mer av en naturupplevelse istället för ett träningspass.

Två tankar slog mig. Den första att endast de som kan simma kan njuta av paddlingen. Min andra tanke är att i en stad som Stockholm, där vattnet aldrig är långt borta, skulle paddlingen kunna vara en lika naturlig del av idrott och hälsa i skolundervisningen som orienteringen. Den andra tanken kräver dock att man först fixar den första, nämligen ser till att lära alla elever i Stockholm att simma. Därav blir utvecklingspotentialen en upprepning från tidigare:

Utvecklingspotential:

  • Ge barn vattenvana redan i förskolan
  • Säkerställ att alla skolor i Stockholm har råd att prioritera simskolan så att alla lär sig simma
Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad

2 thoughts on “50-turnén goes Brunnsviken – 29:e aktiviteten

  1. Bra sammanfattning. Vi erbjuder skolor skopaddling genom idrottslyftet och hoppas på att fler ungdomar kommer att hitta till kanotsporten eller åtminstone ha fått möjligheten att prova på att paddla.Sedan har vi kanotskolor i början och slutet av sommarlovet. Den stora utmaningen för oss är att kunna nå ut till skolor och ungdomar för att informera om den verksamhet som vi bedriver.

Kommentarer inaktiverade.