Kall i hjärtat – När systemet sätts över människorna

I tisdags åkte jag och en vän ut till förvaret i Märsta efter att vi hört via twitter att tre män skulle utvisas till Irak. Vid förvaret mötte vi upp ett ganska stort gäng aktivister, men kanske ännu fler poliser. Aktivisterna hade blockerat alla tre utfarterna från förvaret. Parallellt pågick en blockad vid förvaret i Flen varifrån 40 flyktingar skulle utvisas till Irak. Jonas Bergström har beskrivit händelseförloppen på sin blogg.

Det blev en kall kväll. Kall rent fysiskt men framförallt kall psykiskt. Aktivisterna hade såklart ingen chans att stoppa själva deportationen i Märsta. Poliserna var många och välorganiserade. Det är fruktansvärt att människor har som arbetsuppgift att fysiskt hindra andra människor från att hjälpa sina medmänniskor. Det skär i hjärtat att se poliser slita isär aktivisterna när de försöker hindra bussen med flyktingar från att åka mot Arlanda och utvisningen.

Sedan jag blev politiskt medveten har jag skämts över svensk asyl- och flyktingpolitik. När jag gick i grundskolan blev en kille i min klass utvisad. Hans pappa var politisk flykting så min lärare försökte hålla kontakt med familjen eftersom hon var orolig för vad som skulle hända med dem när de kom tillbaka till hemlandet. Ganska snart upphörde livstecknen från dem. Det finns oändligt många historier som hans. Den fruktansvärda hanteringen av de apatiska flyktingbarnen under början/mitten av 2000-talet var det som på allvar fick mig att inse hur sjuk svensk asyl- och flyktingpolitik är. Fördomar och till viss del rasism finns inbyggt i själva systemet. När vårt eget system gjorde de människor som kanske är mest utsatta i vårt samhälle allvarligt sjuka så anklagades deras föräldrar för att utnyttja dem.

Jag tror inte att en blockad stoppar en utvisning. Men en blockad är ett sätt att visa solidaritet med de utsatta människor som drabbas av Sveriges inhumana politik. Det är också ett sätt att uppmärksamma hur fruktansvärt systemet är idag. Sverige har kritiserats av både Amnesty och Iraks regering för våra tvångsutvisningar till Irak, ändå fortsätter dessa. 

När jag och min vän åkte hem satt vi tysta och nedstämda på pendeltåget. I den bästa av världar skulle vi ha fri rörlighet i hela världen. Tills dess måste asylpolitiken vara human och rättssäker. Det är absurt att vi i en rättsstat ens har ett förvar där människor hålls inlåsta i så mycket som 500 dagar. Det går knappt att förstå att vi 2012 utvisar människor trots att det är troligt att de kommer att förföljas eller torteras.

Fler behöver bli en del av kampen för en human asylpolitik i Sverige!

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad

4 thoughts on “Kall i hjärtat – När systemet sätts över människorna

  1. Det är jättetufft att jobba med utsatta människor. Viktigt att ibland koppla bort och andas också. Kämpa på vännen.
    M

  2. Inget uppbyggligt inlägg. Vi har en immigrationslag. Om man i något
    fall vill hindra rättvisans gång måste argumenten för detta presenteras.
    Civil olydnad är inte alltid respektabel och det är inte synd om alla alltid.

Kommentarer inaktiverade.