Massa damm och förlust, men ändå stor glädje – 30:e aktiviteten

Igår gjorde jag ett gästspel i korplaget FK Bandiera Rossa som en del i 50-turnén. Vi mötte serieledarna och förlorade ganska stort. Matchen spelades på grusplanen på Kärrtorps IP, dammet yrde. Trots grus och förlust var det fantastiskt roligt. Varje snygg passning, brytning och mål apploderades stort och trots att jag inte spelat en fotbollsmatch på ganska exakt 10 år kände jag mig helt välkommen i laget och på planen.

Jag tycker att det är helt fantastiskt att Korpen ger människor möjlighet att idrotta även om man inte vill elitsatsa i en klubb. Idag har inte Korpen samma villkor som övriga idrottsföreningar i Stockholm, vilket jag ställer mig lite frågande till. Ungdomar som spelar fotboll i Korpen borde rimligtvis ha samma rätt till planer och träningstider som ungdomar som spelar fotboll i olika klubblag.

Enligt Korpen själva är de stora utmaningarna i Stockholm, precis som för övriga idrottsföreningar, att hitta idrottsytor. Det gäller såväl för fotbollen som för de idrotter som utövas inomhus. Jag önskar att den borgerliga majoriteten i Stockholms kommun skulle ta denna utmaning på allvar, istället för att hävda att det inte stämmer.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Utvecklingspotential:

  • Ersätt fler grusplaner med konstgräs
  • Hitta fler ytor för fotbollsplaner och idrottshallar
  • Ge ungdomarna i Korpen samma rätt till träningstider som de som tränar i fotbollsklubbar
Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad