Utmaning av kroppen & rädslan – sista aktiviteten!

Idag var det dags för den sista aktiviteten i 50-turnén, aktivitet femtio! Vi avslutade självklart spektakulärt med klättring på klättercentret i Telefonplan.

Det var fantastiskt roligt! Helt klart en idrott jag skulle kunna fortsätta med och jag förstår varför klättringen är en sådan växande sport just nu. Man får utmana kroppen, samtidigt som man lär sig att lita på sin partner till 100%. Jag som dessutom har stora problem med min höjdrädsla fick även utmana mig psykiskt. Faktum är att det gick betydligt bättre än jag trodde, jag kände stor tillit till vår instruktör och hans säkring så jag klarade både 9 och 15 meter, en fantastisk endorfinkick!

Vi hade hoppats på att kunna föreslå som utvecklingspotential att staden ska sätta upp klätterväggar exempelvis på bropelare för att öka möjligheterna till spontanklättring. Efter att ha hört våra värdar gå igenom hur de arbetar med säkerheten på klättercentret och hur viktig säkerheten är i klättringen fick vi dock tänka om. Säkerhetskraven gör det svårt att ha öppna klätterväggar, vi får nog satsa på fler boulderingblock i staden istället.

Jag vill rikta ett stort tack till platschefen och instruktören på klättercentret som tog emot oss och var lugna, trygga, pedagogiska, trevliga och väldigt välkomnande!

Utvecklingspotential:

  • Uppför fler boulderingblock/svampar på offentliga och trygga platser i Stockholm
  • Pilotprojekt: Uppför ett boulderingblock i vattnet på något av stadens strandbad som kan användas sommartid
Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad