När den mörka historien kommer krypande tillbaka

Ibland när jag drömmer mardrömmar så vet jag på något vis att det bara är en mardröm och gör allt jag kan för att vakna ur den. Det händer, inte särskilt ofta men ibland, att jag önskar att jag kunde vakna ur verkligheten. När DN rapporterar om att polisen registrerat romer, enbart av den anledningen att de är romer, så känner jag precis så. Det borde vara för vidrigt för att vara sant. Men tyvärr inte, det är sant att poliser i Sverige 2013 har rasistiska register.

Att romer diskrimineras är tyvärr inte någon nyhet. Förra året rapporterades det om hur romer nekas att hyra bil på många bensinmackar i Svergie. Från andra delar av Europa kommer skräckrapporteringar, som t.ex. hur polis i Ungern låter bli att ingripa när romer attackeras och hur romer i Frankrike fått sin bosättning antänd.

Samtidigt är det ändå värre när det är rättssamhället som står för diskrimineringen. Det är 10 år sedan Teres Lindberg (S) för Stockholms stads räkning lämnade över arkivet över stadens kartläggning av romer till Romskt kulturcentrum.  Initierat av regeringen pågår en kartläggning av historiska övergrepp mot romer. Och så visar det sig att förföljelsen fortsätter, dessutom av den institution som finns till för att upprätthålla lag och ordning.

Det är ovärdigt en demokrati.

Kan bara instämma i Stefan Löfvens ord: Registreringen måste genast upphöra, ansvariga ska ställas till svars och de politiska partierna måste hjälpas åt för att det aldrig sker igen. Sverige ska vara ett land där alla behandlas rättssäkert och jämlikt.

Vi behöver ett strukturerat arbete mot rasism såväl nationellt som lokalt både inom polisen och i samhället i stort.

 

Läs också SSUs antirasistiska talesperson Jonas Bergström i Aftonbladet!

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad