Allemansrätten ger oss en storslagen arena

Organisationen Håll Sverige Rent har startat kampanjen ”Var rädd om din arena” för att sprida kunskap om allemansrätten till alla som på något  sätt använder naturen som sin arena. Allemansrätten är en förutsättning för många att kunna utöva sin aktivitet i skog och mark. Utan allemansrätten – ingen arena.

Jag har under de senaste åren upptäckt vilken enorm källa till både motion och välbefinnande friluftslivet är. I somras gjorde jag min första fjällvandring och min första längre paddling, för snart tre år sedan började jag åka längdskidor. Att vandra på fjället, långt bort från el, mobilmaster och vardagen är en helt otrolig upplevelse. Något jag vill att alla ska få uppleva, både nu och i framtiden.

1475

Men man måste inte ta sig hundratals mil norrut för att uppleva Sveriges fantastiska friluftsliv. Möjligheterna att vandra, paddla, åka skidor, skridskor, osv i Stockholm är fantastiska. Låt oss säkerställa att ännu fler får uppleva detta, skriv under Allemansrättens code of conduct du också: http://www.hsr.se/startsidan/allemansrattens-code-conduct

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad