Cykelsatsningar ger ett mer hållbart Sthlm och en roligare vardag

Idag och imorgon debatterar vi budgeten för Stockholm 2014 i kommunfullmäktige. Jag är stolt över vår budget som ger en nystart för Stockholm med fler människor i arbete, fler barn som klarar skolan och fler bostäder i vår stad.

En viktig del i vår budget är också hur vi förbättrar situationen för alla Stockholms cyklister och framförallt hur vi kan uppmuntra fler att välja cykeln istället för bilen. Det finns mycket att göra. Cykelbanorna behöver bli mer pålitliga och lånecykelsystemet mera tillgängligt. Om detta bloggar idag vårt oppositionsborgarråd Tomas Rudin här!

Själv började jag cykla till jobbet varje dag först i våras, för mig har det blivit en riktig frihetsreform. Jag skulle aldrig ta bilen varje dag, mest för att det är näst intill omöjligt att hitta en parkeringsplats utanför min lägenhet. Men faktum är att jag upptäckte att det går snabbare för mig att cykla till stadshuset varje dag än att åka kollektivt, med bonusen att jag slipper svettas på den överfulla tunnelbanan varje morgon. Även att ta mig till möten runt om i staden går snabbare med cykeln. Fast till möten i ytterstaden tar jag fortfarande tunnelbanan.

Jag vill att fler stockholmare ska få känna samma frihetskänsla som jag gör varje morgon och därför hoppas jag att Socialdemokraternas förslag till budget för Stockholm kan bli verklighet, om inte annat efter september 2014!

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad