DN uppmärksammar vår idrottsmiljard

Idag kan man läsa i DN Sport om vår idrottsmiljard! Jag gläds mycket åt att idrottspolitiken får allt större utrymme i denna valrörelse.

Det som gjort att jag är politiskt aktiv är att jag vill att alla barn och ungdomar, oavsett bakgrund, ska våga drömma stora drömmar. Idag är det inte så. Istället är skolan allt mer segregerad och föräldrarnas utbildningsbakgrund styr allt mer hur det går för elever i skolan. Så får det inte vara. Skolan ska utjämna livschanser, inte cementera befintliga klassklyftor.

DSC_0660

Ett sätt, förutom genom skolan, att skapa ett större socialt nätverk, få möta fler människor och att bygga ett självförtroende som gör att man vågar drömma stort är genom föreningslivet och fritidssysselsättningen. Där fyller idrotten och andra delar av föreningslivet ett enormt behov. Dessutom skapar sig barn som idrottar en vana att vara fysiskt aktiva, vilket är positivt för folkhälsan.

Jag vill att det ska vara lätt att idrotta i Stockholm. Idag gör dock bristen på idrottsytor och anläggningar att det inte alltid är nära till idrott, tvärtom uppstår köer och konkurrens mellan de olika idrotterna. Det vill vi förändra. Därför tycker jag att det är så oerhört viktigt att vi ökar takten och bygger ikapp bristen på idrottsanläggningar i Stockholm. Då behövs en extra miljard de kommande sex åren!

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad