Sverige tillsammans

Idag deltar jag på Sverige tillsammans, regeringens initiativ för att samla lokala, regionala och nationella företrädare från det offentliga, civilsamhället och det privata näringslivet som alla jobbar med flyktingsituationen. Jag står fast vid att flyktingmottagande är vår humanitära skyldighet. Vi måste också komma ihåg att ett gott mottagande dessutom är en möjlighet och en investering i framtiden.

image1

Då gäller det att alla nya stockholmare får chansen att snabbt komma in i samhället. Jobben är en nyckel i det. Jobbet ger sammanhang och kollegor och jobbet ger egenmakt och frihet att forma sitt liv och sin framtid. Då måste det vara bra jobb, med schyssta villkor och som matchar människors tidigare erfarenheter. Allt annat vore slöseri med kompetens.

Jag är övertygad om att vi kan klara det. Nu investerar vi stort i utbildning och arbetsmarknadsinsatser i staden. För första gången sedan socialdemokraterna styrde Stockholm sist så kan vi nu erbjuda alla behöriga sökande komvuxplats. Vi bygger ihop SFI med bristyrkesutbildningar vilket kommer korta vägen till examen och jobb för dem som kommer hit utan tidigare utbildning med två-tre år.

Ska vi klara detta behövs dock alla goda krafter. Nyligen skrev jag i DN med Andreas Schönström, Malmö, och Dario Espiga, Göteborg, om nya förslag för att förbättra etableringen.

Det glädjer mig att vi har en regeringen som ser hur viktig den lokala nivån är för ett gott flyktingmottagande. Sverige tillsammans är ett bra exempel på hur  vi kan bygga Sverige starkare för framtiden

Published by

emiliabjuggren

Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad